( ဘဒၵႏၲ ၀ါယာသာရ ေျဖသည္)
(ေမး) (သာသနာကြယ္ေၾကာင္း ငါးပါး)
အရွင္ဘုရား၊ သာသနာကြယ္ေၾကာင္း ငါးပါးကို တပည့္ေတာ္ သိပါသည္ဘုရား။ သာသနာကြယ္ျပီးခ်ိန္တြင္ လူ႔ျပည္၌ သူေတာ္ေကာင္းဆိုတာ ရွိပါဦးမလား။ နတ္ျပည္ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ေကာင္းမရွိလွ်င္ ေသလြန္ျပီး နတ္ျပည္ေရာက္သည့္ပုဂၢိဳလ္ ရွိ-မရွိႏွင့္ သာသနာတြင္း သာသနာပ အခါ၌ နတ္၊ ျဗဟၼာ ဦးေရ ကြာျခားမႈ ရွိ-မရွိ သိလိုပါသည္ဘုရား။
( ဦးသာရွိ္ (ခ) စိုင္းသန္းေရႊ-တမူးျမိဳ႔)
(ေျဖ)
သာသနာပအခ်ိန္ႏွင့္ သာသနာကြယ္ခ်ိန္တို႔မွာလည္း သူေတာ္ေကာင္းေတြ ရွိပါေသးသည္။ ကံ ကံ၏အက်ိဳးတရားကို ယံုၾကည္ေသာ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားသည္ မေကာင္းကံေတြက မေကာင္းက်ိဳးကို ေပးလိမ့္မည္။ ေကာင္းကံေတြက ေကာင္းက်ိဳးေတြကို ေပးလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မေကာင္းမႈကို ေရွာင္ၾကဥ္၍ ေကာင္းမႈကို ျပဳလုပ္ေသာ သူေတာ္ေကာင္းေတြ ရွိ္ႏိုင္ပါသည္။
ယခုေခတ္ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာကုိ မကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာျခားမ်ားလည္း ေကာင္းတာလုပ္လွ်င္ ေကာင္းတာျဖစ္သည္ဟူေသာ ယံုၾကည္ခ်က္ျဖင့္ အမ်ားအက်ိဳး၊ ေလာကအက်ိဳး၊ ေကာင္းမႈအမ်ိဳးမ်ိဳး ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္ကို အမ်ားအျပား ေတြ႔ရွိေနၾကရပါသည္။
သမၼာဒိ႒ိ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိပါသည္။
(၁) ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိ-ေကာင္းကံ မေကာင္းကံကို ယံုၾကည္ျခင္း။
(၂) နာမရူပ ပရိေစၧဒ သမၼာဒိ႒ိ-နာမ္ရုပ္ကို ပိုင္းျခား၍ အမွန္အတိုင္း သိျခင္း။
(၃) ပစၥယပရိဂၢဟ သမၼာဒိ႒ိ-ရုပ္နာမ္ျဖစ္ေၾကာင္းကို အမွန္အတိုင္းသိျခင္း။
(၄) ၀ိပႆနာ သမၼာဒိ႒ိ-ရုပ္နာမ္တို႔၏ မျမဲ၊ ဆင္းရဲ၊ အစိုးမရမႈကို အမွန္သိျခင္း။
(၅) မဂၢဖလ သမၼာဒိ႒ိ-မဂ္ဉာဏ္ ဖိုလ္ဉာဏ္ကို အမွန္သိျမင္ျခင္း။
ထို ၅-မ်ိဳးတြင္ ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိသည္ သာသနာကြယ္ခ်ိန္မွာလဲ ရွိပါသည္။ က်န္ ၄-မ်ိဳးကား မရွိ။ ထို႔ေၾကာင့္ သာသနာပခ်ိန္တြင္ လူသူေတာ္ေကာင္းေတြ ရွိႏိုင္ပါေသးသည္။
သို႔ေသာ္ သာသနာကြယ္ခ်ိန္မွာ နတ္ျပည္ ျဗဟၼာ့ျပည္၌ နတ္ျဗဟၼာမ်ား နည္းပါးသြားပါသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ နတ္သဘင္ အစည္းအေ၀း၌ သိၾကားမင္းႀကီးသည္ လူ႔ျပည္၌ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ တရားမ်ားကို ေစာင့္ထိန္းက်င့္ၾကံပြားမ်ားသူ မ်ားျပားေၾကာင္း စံုစမ္းသိရွိရလွ်င္ နတ္ျပည္၊ ျဗဟၼာျပည္ေတာ့ စည္ကားဦးမွာပဲ။ ေစာင့္ထိန္းက်င့္ၾကံပြားမ်ားသူ နည္းေနလွ်င္ နတ္ျပည္၊ ျဗဟၼာျပည္ေတာ့ ေျခာက္ခန္းေတာ့မွာပဲ မွတ္ခ်က္ျပဳေလ့ရွိသျဖင့္ သာသနာကြယ္ခ်ိန္၌ နတ္ျဗဟၼာဦးေရ နည္းပါးႏိုင္ပါသည္။
********************************************************************************
(ေမး) (ေဟာင္းႏြမ္းရိရြဲေနေသာ ပိဋကစာအုပ္မ်ား မီးပူေဇာ္ျခင္း)
အရွင္ဘုရား၊
(၁) ပိုးကိုက္ပ်က္စီးေနေသာ ရိရြဲေနေသာ ပိဋကတ္စာအုပ္ေဟာင္းမ်ားကို ထားသိုရခက္သျဖင့္ မီးပူေဇာ္ပစ္လွ်င္ အျပစ္ ရွိ-မရွိ။
(၂) သာသနာ့၀န္ထမ္းတဦးသည္ သူတပါးလွဴဒါန္းထားေသာ ပစၥည္း၀တၳဳမ်ားကို ခ်ိဳ႔တဲ့ႏြမ္းပါးေသာ လူ၀တ္ေၾကာင္ ပုဂၢဳလ္မ်ားကို ေပးကမ္းစြန္႔ၾကဲ ေထာက္ပံ႔လၽွ်င္ အျပစ္ ရွိ-မရွိ။
(၃) အရက္ေသစာ ေသာက္စားမူးယစ္ျပီး ရမ္းကားေနေသာရဟန္းကို ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္လွ်င္ အျပစ္ ရွိ-မရွိ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
ေဒၚပ႑ိတမဥၹရီ-ကခ်င္ျပည္နယ္)
(ေျဖ)
(၁) ပိုးကိုက္ပ်က္စီးေနေသာ ပိဋကတ္စားအုပ္မ်ားကို မီးပူေဇာ္၍ ျပာကို ေဗညဓိပင္ေျခရင္းသို႔ ပို႔ေဆာင္ျပီး ေျမၾသဇာအျဖစ္ ပူေဇာ္စြန္႔ပစ္သင့္သည္။
( ပ်က္စီးက်ိဳးပဲ့ေနေသာ ပံုေတာ္၊ ရုပ္တုေတာ္မ်ားကိုလည္း ၄င္းနည္းအတိုင္း မီးပူေဇာ္လွ်င္ အျပစ္မရွိပါ။)
(၂) သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားသည္ ဒကာ ဒကာမမ်ား လွဴဒါန္းထားေသာ ပစၥည္းမ်ားကို မိမိႏွင့္ သာသနာအတြက္၊ အမ်ားအက်ိဳးအတြက္ သံုးေကာင္းသည္။ ေလာကြတ္လုပ္ေသာအားျဖင့္ကား မေပးေကာင္းပါ။ မျဖစ္မေန ေပးေကာင္းေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ မိဘအရင္း၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူမ်ား၊ မေပးလွ်င္ အႏၲရာယ္ျပဳမည့္ သူခိုး၊ ဓားျပမ်ားႏွင့္ သာသနေ၀ယ်ာ၀စၥ၊ ေက်ာင္းကန္ဘုရားေ၀ယ်ာ၀စၥ ျပဳသူမ်ားကို ေပးေကာင္းပါသည္။
(၃) အရက္ေသစာ ေသာက္စားေသာ ရဟန္းသည္ ပါစိတ္အာပတ္သင့္သည္။ ထိုအာပတ္ကို ေဒသနာၾကားလွ်င္ ေျပေပ်ာက္ႏိုင္ပါသည္။ အရက္ေသစာေသာက္စား ရမ္းကား၍ မူးယစ္ေသာရဟန္းအား ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္လွ်င္ အျပစ္မရွိႏိုင္ပါ။
********************************************************************************
(ေမး) (ဒုလႅဘရဟန္းႏွင့္ သံဃာဒိသိသ္အာပတ္)
အရွင္ဘုရား၊ ၇-ရက္ ၉-ရက္ စသည္ျဖင့္ ခဏတာ ရဟန္း၀တ္ေသာ ဒုလႅဘရဟန္းမ်ားသည္ သံဃာဒိသိသ္ အာပတ္သင့္ခဲ့ေသာ္ ေနာက္တႀကိမ္ ဒုလႅဘရဟန္းခံခြင့္ ရွိ-မရွိႏွင့္ ၄င္းသံဃာ့ဒိသိသ္အျပစ္ကို စင္ၾကယ္ေအာင္ မည္သို႔ျပဳလုပ္ရမည္နည္း။
( မ်ိဳး-ကမၻာေအး)
(ေျဖ)
ရဟန္းခံခြင့္ ရွိပါသည္။
သို႔ေသာ္ ယခင္ ရဟန္း၀တ္စဥ္က သင့္ေရာက္ခဲ့ေသာ သံဃာ့ဒိသိသ္အာပတ္သည္ ရဟန္း၀တ္သည္ႏွင့္ ျပန္၍ လိုက္ပါလာပါသည္။
ထိုသံဃာ့ဒိသိသ္အာပတ္ကို ကုစားနည္းမွာ ထိုအျပစ္ကို ဖံုးလႊမ္းထားခဲ့သမွ်ေသာ ရက္ပတ္လံုး သံဃာမ်ားႏွင့္အတူ ေရာေႏွာေနခြင့္မရွိဘဲ မိမိက်ဴးလြန္ခဲ့ေသာ အျပစ္တို႔ကို ရဟန္းသံဃာတို႔ထံ ၀ိနည္းစည္းကမ္းအတိုင္း ေၾကျငာခ်က္၊ ၀န္ခံခ်က္ျပဳရျခင္း။
သံဃာအားလံုးတို႔၏ ေနာက္ဆံုး၌ ေနထိုင္ရျခင္း-စေသာ ပရိ၀တ္က်င့္စဥ္ကို ေဆာက္တည္ရမည္။
တဖန္ သံဃာေတာ္မ်ား၏ ႏွစ္သက္မႈ၊ ခြင့္လႊတ္မႈ၊ ေက်နပ္မႈတို႔ကို ရေစရန္ ၆-ရက္ မာနတ္က်င့္ရ၏။
၆-ရက္ မာနတ္က်င့္ျပီးပါက ေက်နပ္ေလာက္စရာ အျပစ္ဒဏ္မ်ား ေက်ေအာင္က်င့္သံုးျပီးျဖစ္သျဖင့္ သိမ္ထဲ၌ သံဃာ ၂၀-အနည္းဆံုး စည္းေ၀းရပါမည္။
ထို႔ေနာက္ သံဃာပရိသတ္၀ယ္ အျပစ္ကင္းစင္ေသာ ရဟန္းအျဖစ္ ျပည္လည္အသိအမွတ္ျပဳ ေၾကာ္ျငာခ်က္ထုတ္ျပန္ျခင္းကို (အဗၻာန္သြင္းေခၚျခင္း) ကို ျပဳရပါသည္။ ထိုသို႔ ပရိ၀တ္ေဆာက္တည္၊ မာနတ္ ၆-ရက္က်င့္၊ အဗၻာန္သြင္းေခၚျခင္းတို႔ကို ျပဳမွ သံဃာဒိသိသ္ အာပတ္စင္ၾကယ္ပါသည္။
********************************************************************************
(ေမး) ( ဒါန သီလ ဘာ၀နာ အစဥ္ထားျခင္း)
အရွင္ဘုရား၊ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာဟု အစဥ္အားျဖင့္ ဆိုထားျခင္းသည္ အညံ႔မွအေကာင္းသို႔ အစဥ္အားျဖင့္ ဆိုထားျခင္း ျဖစ္ပါသလား။ ထိုသံုးမ်ိဳးတြင္ အျမတ္ဆံုးကုသိုလ္က အဘယ္ကုသိုလ္ျဖစ္ပါသနည္း။ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
(အရွင္ဣေႏၵာ-မႏၲေလး)
(ေျဖ)
အညံ႔မွ အေကာင္းသုိ႔ ဆိုထားသည္မွာ မွန္ပါသည္။ ဘုရားရွင္ တရားေဟာေသာ အစဥ္မွာ
(၁) ဒါနကထာ-စြန္႔ၾကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းျခင္း အက်ိဳးတရား။
(၂) သီလကထာ-အက်င့္သီလ အက်ိဳးအျပစ္တရား။
(၃) သဂၢကထာ-ဒါနသီလေၾကာင့္ ရရွိႏိုင္မည့္ နတ္ျပည္နတ္စည္းစိမ္ အေၾကာင္း။
(၄) ကာမာနံ အာဒီန၀ကထာ-လူနတ္စည္းစိမ္တို႔သည္ သာယာဖြယ္က နည္းနည္း၊ ဒုကၡဆင္းရဲႏွင့္ ေၾကာင့္ၾကပူပန္စရာေတြက မ်ားပံုအေၾကာင္း။
(၅) ထိုဆင္းရဲဒုကၡ ပူပန္မႈအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔မွ လြတ္ေစရန္ သမထ ဘာ၀နာ ၄၀-ပြားမ်ားပံုအေၾကာင္း။
(၆) ၀ိသုဒၶိ ၇-ပါး ပြားမ်ားပံုအေၾကာင္း။
(၇) ဉာဏ္စဥ္ ၁၀-ပါး အဆင့္ဆင့္ က်င့္ပြားပံုအေၾကာင္း။
(၈) မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္အေၾကာင္း (မဂၢကထာ) တို႔ိကုိ အဆင့္ဆင့္ ျမႇင့္၍ျမႇင့္၍ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ တရားစဥ္အတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။
၀ိပႆနာဘာ၀နာျဖင့္ မဂ္ဉာဏ္ ဖိုလ္ဉာဏ္ေရာက္ေအာင္ ပြားႏိုင္ျခင္းသည္ အျမတ္ဆံုးကုသိုလ္ ျဖစ္ပါသည္။
********************************************************************************
(ေမး) (ေစတီေဟာင္းျပဳျပင္ျခင္း)
အရွင္ဘုရား၊ ေစတီျပ်ဳက်၍ ေျမခသြားေသာ ထီးေတာ္ကို ျပဳျပင္၍ ျပန္လည္တင္လွဴေကာင္းပါသလားဘုရား။ အခ်ိဳ႔က တင္ေကာင္းသည္၊ အခ်ိဳ႔က မတင္ေကာင္းဟု ၀ိ၀ါဒ ကြဲျပားေနပါ၍ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
( အရွင္ေကသရ-ေျမာင္ဓမၼရိပ္သာ၊ ထံုးဘို)
(ေျဖ)
ျပန္လည္ျပဳျပင္၍ တင္လွဴေကာင္းပါသည္။ ေစတီေဟာင္း၊ ေက်ာင္းေဟာင္း၊ ဇရပ္အို၊ ဇရပ္ေဟာင္းတို႔ကို ျပဳျပင္၍ ပူေဇာ္လွဴဒါန္းျခင္းသည္ အသက္ရွည္ေၾကာင္း ျဖစ္၏။ သီဟိုဠ္ဘုရင္ ၀သဘမင္းႀကီးကို ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္မ်ားက ေစတီေဟာင္းမ်ား ျပဳျပင္ရန္ ေဟာၾကားသည့္အတြက္ မင္းႀကီးသည္ ျပဳျပင္လွဴဒါန္းပူေဇာ္ရာ နန္းစံသက္ ၁၂-ႏွစ္မွ ၄၄-ႏွစ္အထိ သက္ရွည္ခဲ့ေၾကာင္း ထင္ရွားေသာ သာဓကရွိသည္။ ယံုယံုၾကည္ၾကည္ျဖင့္ ျပဳျပင္တင္လွဴပါေလ။
********************************************************************************
(ေမး) (သာသနာငါးေထာင္)
အရွင္ဘုရား၊ ေမးလိုေသာအေၾကာင္းမွာ ေရွးေဟာင္းရွမ္းစာေပ၌ သာသနာငါးေထာင္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သာသနာေတာင္းပန္စာ လကၤာတြင္-
(၁) ဘုရားကိုယ္တိုင္ ထားေတာ္မူေသာ သာသနာႏွစ္ ၁-ေထာင္
(၂) ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္ ေတာင္းပန္ေသာေၾကာင့္ သာသနာႏွစ္ ၁-ေထာင္။
(၃) မလႅာမင္း ေတာင္းပန္ေသာေၾကာင့္ သာသနာႏွစ္ ၁-ေထာင္။
(၄) သိၾကားမင္း ေတာင္းပန္ေသာေၾကာင့္ သာသနာႏွစ္ ၁-ေထာင္။
(၅) ဘီလူးမင္း ေတာင္းပန္ေသာေၾကာင့္ သာသနာႏွစ္ ၁-ေထာင္ ဟု ဆိုထားပါသည္။
ယုတၱိယုတၱာ ရွိ-မရွိ၊ ပိဋကေတာ္ႏွင့္ ညီ-မညီ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
( ဘဒၵႏၲ နႏၵာစရိယ-ဒကၡိဏာရံုေက်ာင္း၊ နန္႔ခမ္းျမိဳ႔)
(ေျဖ)
ေရွးေဟာင္း ရွမ္းစာေပက ျပေသာ သာသနာႏွစ္ငါးေထာင္ ယူပံုမွာ က်မ္းဂန္၌မရွိပါ။
သာသနာႏွဏ္ငါးေထာင္ ပိုင္းျခားသည္မွာ ပိဋကပါဠိေတာ္ရင္း၌ လာရွိျခင္း မဟုတ္ဘဲ အ႒ကထာမ်ား၌သာ လာရွိပါသည္။
(၁) ပဋိသမၻိဒါပတၱ-ပဋိသမၻိဒါေလးပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
(၂) ဆဠာဘိည-အဘိဉာဏ္ ေျခာက္ပါးႏွင့္ ျပည္စံုေသာ ရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
(၃) ေတ၀ိဇၹက-၀ိဇၨာ ၃းပါးႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
(၄) သုကၡ၀ိပႆက-စ်ာန္မရေသာ ရဟႏၲာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
(၅) ပါတိေမာကၡသံ၀ရသီလေခတ္-ရဟန္းက်င့္၀တ္ႏွင့္ညီစြာ က်င့္ၾကံေနေသးေသာေခတ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
စုစုေပါင္း ၅၀၀၀။
၀ိနည္းအ႒ကထာႏွင့္ အဂၤုတၱရနိကာယ္ အ႒ကထာ အလိုအားျဖင့္-
(၁) ပဋိသမၻိဒါရဟႏၲာေခတ္-ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
(၂) သုကၡ၀ိပႆက ရဟႏၲာေခတ္-ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
(၃) အနာဂါမ္ပုဂၢိဳလ္ေခတ္-ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
(၄) သကဒါဂါမ္ပုဂၢိဳလ္ေခတ္-ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
(၅) ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ေခတ္-ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀။
ေပါင္း ၅၀၀၀။
စသည္ျဖင့္ သင့္ေလ်ာ္လို ဖြင္ဆိုထားခ်က္မ်ားသာ ရွိပါသည္။ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိေသာ ႏွစ္တို႔ကို ပိုင္းျခားသတ္မွတ္ေသာ္လည္း ဣေမစ သုဘဒၵ ဘိကၡဴ သမၼာ ၀ိဟေရယ်ံဳ-အသုေညာ ေလာေကာ၊ အရဟေႏၲဟိ အႆ။ ( ဒီဃ-႒ ၁၈၁)၊ အံ-႒ ၁-ရ၂) ဟု ဆိုထားသည့္အတိုင္း က်င့္ၾကံသူေတြ ရွိေနသေရြ႔ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ေတြ ေလာကႀကီး၌ မဆိတ္သုဥ္းႏိုင္ေသးပါ။ က်င့္ၾကံၾကသူေတြ ရွိေနၾကလွ်င္ သာသနာမွာ ငါးေထာင္မက တည္တံ႔ေနမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သာသနာငါးေထာင္ အတြင္းမွာပင္ မက်င့္ၾကံ မလိုက္နာသူေတြအတြက္ကေတာ့ သာသနာမရွိပါ။ မတည္ပါ။
( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၇-ခု ဇြန္လ)