( ဘဒၵႏၲ ၀ါယာမသာရ ေျဖသည္ )
(ေမး) (အဟံ ဘေႏၲ အစခ်ီေသာ သီလေတာင္း)
အရွင္ဘုရား၊ အခ်ိဳ႔ဆရာေတာ္္မ်ားသည္ ငါးပါး၊ ရွစ္ပါး၊ စေသာ သီလမ်ားေပးသည့္အခါ အဟံ ဘေႏၲ အစခ်ီေသာ သီလေတာင္းကို ပထမအႀကိမ္ဆိုျပီး ဒုတိယႏွင့္ တတိယကိုေတာ့ ေပါင္းျပီး ဆိုသြားတတ္ၾကပါသည္။
အခ်ိဳ႔ဆရာေတာ္မ်ားက်ေတာ့ ဒုတိယႏွင့္ တတိယခြဲျပီး ဆိုၾကပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ဆိုျခင္းအေၾကာင္းကိ္ု ရွင္းလင္းေျဖၾကားပါရန္ ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္။
(ဦးစံေရႊ-အင္းစိန္)
(ေျဖ)
ငါးပါးသီလ၊ ရွစ္ပါးသီလသည္ ဘုရားေဟာတရားေတာ္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ အဟံ ဘေႏၱ အစခ်ီေသာ သီလေတာင္းပါဠိမ်ားကား ေရွးေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား စီစဥ္ထားေသာ ပါဠိမ်ားျဖစ္ပါသည္။
ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက ျမန္မာမ်ား ဓမၼပဋိသမၻိဒါဉာဏ္ ရင့္သန္စေျခင္းငွါ (ပါဠိႏွင့္ ရင္းႏွီးေစျခင္းငွါ) ပါဠိလို သီလေတာင္းသည့္ စာသားကို စီစဥ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အေလးအနက္ ျဖစ္ေစျခင္းငွါ ၃-ႀကိမ္ ၃-ခါ ရြတ္ဆိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဒုတိယမၸိ၊ တတိယမၸိ ေပါင္း၍ ဆိုေသာ္လည္းပဲ မိမိတို႔စိတ္က အေလးအနက္ ရွိဖို႔ လိုရင္းျဖစ္ပါ၏။ ေလးေလးနက္နက္သာ ခံယူပါ။
********************************************************************************
(ေမး) (အေ၀းေျပးခရီးသည္တင္ကားႀကီးမ်ား)
အရွင္ဘုရား၊ ယခုေခတ္တြင္ အေ၀းေျပး Air Con Bus ႀကီးမ်ားသည္ ခရီးသည္မ်ားကို တလမ္းလံုး Air Con ဖြင့္ေပးမည္ဟုေျပာျပီး ယာဥ္းစီးခႏႈန္းမ်ား ပိုေတာင္းၾကပါသည္။ လမ္းခရီးတြင္ ခဏသာဖြင့္ေပးပါသည္။ ထို႔ေနာက္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပကာ ဖြင့္ပေမးၾကေတာ့ပါ။ ခရီးသည္မ်ား မေက်မနပ္ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထိုသို႔ ၀န္ေဆာင္မႈ အျပည့္အ၀မေပးဘဲ ခရီးသည္မ်ားထံမွ အပိုေတာင္းယူၾကျခင္းသည္ မည္သည့္အျပစ္ ရွိပါသနည္း။ ေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါရန္ ရိုေသစြာ ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္ဘုရား။
(သဒၶါေက်ာက္ ဆရာေတာ္-သံတြဲျမိဳ႔)
(ေျဖ)
အမ်ိဳးမ်ိဳး မက္လံုးေပး၍ ဆြဲေဆာင္ၾက၊ လွည့္စား၍၊ လိမ္ညာ၍ သူတပါးဥစၥာကို မ်ားမ်ားရေအာင္ ၾကံစည္ၾကျခင္းသည္ မာယာ၊ သာေဌယ်ျဖင့္ လွည့္စား၍ယူေသာ ခိုးယူျခင္းတမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ ထိုခိုးယူျပစ္မ်ားမွာ-
သူ၏ဥစၥာ၊ ခိုးမိပါမူ၊ ဥစၥားနည္းမြဲ၊ ဆင္းရဲငတ္ဘိ၊ လိုရွိမရ၊ ေဘာဂပ်က္စီး၊ ေရ, မီး သူခိုး၊ ေမြခံဆိုးႏွင့္၊ မင္းဆိုးအျပား၊ ရန္မ်ိဳးငါးေၾကာင့္၊ ပ်က္ျပားဥစၥာ၊ ျဖစ္တတ္စြာသည္၊ ေရွာင္ခါအျပန္ အက်ိဳးတည္း။
ဆိုသည့္အတိုင္း ပထမ ငရဲမွာက်တတ္သည္။ ငရဲမွ လြတ္လာျပန္ေသာအခါ ျဖစ္ရာဘ၀၌ ဆင္းရဲမြဲေတျခင္း၊ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးျခင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ႏွင့္ ႀကံဳေတြ႔ရမည္။
ထို႔ျပင္ ဆီကို ေရေႏြးပူက်က္က်က္ေရာျခင္း၊ ဆန္ေကာင္းတြင္ ဆန္ညံ႔ေရာ၍ ေရာင္းျခင္း၊ အေလး၊ တင္းေတာင္း၊ အခ်ိန္အတြယ္ မမွန္မကန္ လွည့္စား၍ ေရာင္းျခင္း၊ ပစၥည္းအညံ႔ကို အေကာင္းထင္ေအာင္ ျပဳ၍ ေရာင္းျခင္း၊ တန္ရာတန္ေၾကးမဟုတ္ဘဲ မမွန္မကန္ လွည့္စားယူျခင္း စသည္တို႔ျဖင့္ စီးပြားရွာၾကသူမ်ားသည္ ေသလွ်င္ ျပာပူငရဲႏွင့္ ဖြဲျပာငရဲသို႔ ေရာက္ရေၾကာင္း က်မ္းဂန္စာေပတို႔၌ လာရွိပါသည္။
********************************************************************************
(ေမး) ( ေမာင္ရွင္ေလာင္းႏွင့္ နတ္စင္ နတ္နန္း)
အရွင္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္တို႔ အင္းေလးေဒသတြင္ ရွင္သာမေဏ၀တ္မည့္သူမ်ားသည္ ရွင္ျပဳခါနီး ေမာင္ရွင္ေလာင္း အ၀တ္အစားမ်ား ၀တ္ဆင္ျပီးေသာအခါ အဘိုးအဘြားႏွင့္ ဦးႀကီးဦးေလးတို႔ထံ သြားေရာက္ ျပသၾကပါသည္။ နတ္စင္နတ္နန္းသို႔လည္း ျပသၾကပါသည္။ ထိုအခါ ေမာင္ရွင္ေလာင္းမ်ားက အဘိုးအဘြားမ်ားကို မကန္ေတာ့ၾကပါ။ နတ္စင္ကိုလည္း မကန္ေတာ့ၾကပါ. ေနာက္ပါပုဂၢိဳလ္မ်ားကသာ ကန္ေတာ့ၾကပါသည္။ ေမာင္ရွင္ေလာင္းမ်ားက အဘိုးအဘြားမ်ားႏွင့္ နတ္စင္နတ္နန္းကို ကန္ေတာ့ေကာင္း၊ မကန္ေတာ့ေကာင္း အျပစ္ ရွိ-မရွိ သိလိုပါသည္ဘုရား။
(ေမာင္ေအး-အင္းေလး)
(ေျဖ)
ေမာင္ရွင္ေလာင္း၊ ရဟန္းေလာင္မ်ားသည္ ရွင္ရဟန္းတို႔၏ အေလာင္းအလ်ာျဖစ္ရံုႏွင့္ပင္ ျမင့္ျမတ္လွျပီဟု ယူဆ၍ မကန္ေတာ့ၾကျခင္း ျဖစ္ဟန္တူပါသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ သာမေဏသီလ၊ ရဟန္းသီလတို႔ကိုလည္း မခံယူ၊ မေဆာက္တည္ရေသးသည့္အတြက္ ဘိုးဘြားမိဘတို႔အား ေမာင္ရွင္ေလာင္း မ်ားက ကန္ေတာ့ျခင္းသည္ အျပစ္မရွိပါ။ ကန္ေတာ့ေကာင္းပါသည္။ ကန္ေတာ့ျခင္းျဖင့္လည္း သကၠစၥ၊ ဂါရ၀၊ နိ၀ါတ မဂၤလာအမ်ိဳးမ်ိဳးရရွိ၍ ေကာင္းပါသည္။
ေဒသနာေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ေမာင္ရွင္ေလာင္းမ်ားကို နတ္ျပသည့္ အေလ့အထ ရွိပါသည္။ ထိုနတ္ျပရာတြင္ ေမာင္ရွင္ေလာင္းမ်ားကို မကန္ေတာ့ေစပါ။ က်န္ပရိသတ္မ်ားကသာ နတ္စင္ကို ကန္ေတာ့ၾကသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ဤတြင္ ေမာင္ရွင္ေလာင္းမ်ားသာ မကန္ေတာ့ရသည္မဟုတ္၊ က်န္ပရိသတ္မ်ားလည္း နတ္စင္၊ နတ္နန္းကို မကန္ေတာ့သင့္ပါ။
လူသည္ လူ႔သီလႏွင့္လည္း ျပည့္စံု၊ သမၼာအာဇီ၀ျဖင့္လည္း ဇနီးမယား၊ သမီးသားတို႔အား လုပ္ကိုင္ေကၽြးေမြး၍ တရားႏွင့္အညီ ေနထိုင္လွ်င္ နတ္တို႔ဘုရင္ သိၾကားမင္းႀကီးကေသာ္မွ လူမ်ားကို ရွိခိုးသမႈ ျပဳသည္ဟု အဆိုရွိပါသည္။ လူသည္ သီလေစာင့္လွ်င္ သိၾကားမင္း၏ ရွိခုိးခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္ဟု ဂဟ႒၀ႏၵနာသုတ္တြင္ ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူသည္ အက်င့္သီလႏွင့္လည္း ျပည့္စံု၊ သမၼာအာဇီ၀ျဖင့္လည္း လုပ္ကိုင္စားေသာက္ ေနထိုင္လွ်င္ နတ္တို႔၏ ရွိခိုးခံသာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ နတ္ကို ရွိခိုးစရာ မလိုပါ။
********************************************************************************
(ေမး) (ျမင္းမိုရ္ေတာင္ ရွိ-မရွိ)
အရွင္ဘုရား၊ ျမင္းမိုရ္ေတာင္သည္ ယူဇနာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ ျမင့္သည္။ ျမင္းမိုရ္ေတာင္ေျခတြင္ လူ႔ျပည္ရွိသည္။ ထက္၀က္တြင္ စတုမဟာရာဇ္နတ္ျပည္ ရွိသည္။ ထိပ္ဆံုးတြင္ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္ ရွိသည္။ ေနသည္ ျမင္းမိုရ္ေတာင္ကို လွည့္၍သြားသည္ စသည္ျဖင့္ ျမင္းမိုရ္ေတာင္အေၾကာင္း ဖတ္ရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ျမင္းမိုရ္ေတာင္ကို ျမင္ဖူးသူ မရွိၾကပါ။ ဓာတ္ပံု ပန္ခ်ီမ်ားႏွင့္သာ စိတ္ကူးျဖင့္ သရုပ္ေဖာ္ထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ သြား၍ရပါသလား၊ တကယ္ရွိပါသလား။ ရွင္းလင္းေျဖၾကားေပးေတာ္မူပါဘုရား။
(ေမာင္လင္း-မုဒံု၊ အရွင္ပညိႆရ-နတၱလင္း၊ ေအာင္မိုးေရႊ-ေျမာက္ဥကၠလာ)
(ေျဖ)
ျမင္းမိုရ္ေတာင္ႏွင့္ပတ္သက္၍ စာအရွိ၊ စာအသိ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိၾက၏။ ေျပာၾက၊ ေရးၾကသူမ်ားကလည္း စာအရွိ၊ စာအသိကိုပင္ လိုက္ျပီး ေရးၾက၏။ အခ်ိဳ႔ကလည္း မိမိတို႔မွတ္သားထား၊ သေဘာေပါက္ထားသလို ေရးၾက ေျပာၾက၏။
မႏၲေလးတဖက္ကမ္း မင္းကြန္းေခါင္းေလင္းႀကီးအနီးတြင္ သီတာ ၇-တန္၊ ေတာင္ရန္ ၇-ထပ္၊ စၾကာ၀ဠာ တံတိုင္း အထပ္ထပ္ႏွင့္ ျမင္းမိုရ္ေတာင္၏ တည္ေနဟန္ကို သရုပ္ေဖာ္ထားေသာ ျမသိန္းတန္ေစတီေတာ္ႀကီးတဆူ ရွိသည္။ စာလာ ေပလာ အရွိအတိုင္း နီးနီးစပ္စပ္ သရုပ္ေဖာ္ထားပံုရသည္။ တဖန္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ယူဆၾကသည္မွာ မဟာစည္ဆရာေတာ္ႀကီးက ေလးကၽြန္းတျမင္းမိုရ္ကို ယခုေခတ္ ဥေရာပႏို္င္ငံမ်ားရွိ အေနာက္ကၽြန္း စသည္ျဖင့္ ယူဆသည္။
ကမၻာ့သာသနာျပဳ အရွင္ေသ႒ိလာဘိ၀ံသ ဆရာေတာ္ႀကီးလည္း ဤကမၻာႀကီးသည္ပင္ ျမင္းမိုရ္ေတာင္အလား ဟု ယူဆသည္။ ဤသည္တို႔မွာလည္း ယူဆခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။
သီရိလကၤာဆရာေတာ္ႀကီးတပါး၏ အယူအဆမွာ ကံအေလ်ာက္ျဖစ္ေသာ ျမင္းမိုရ္ေတာင္စသည္တို႔သည္ သာမန္လူတို႔ မျမင္ႏိုင္ေကာင္းဟု ယူဆပါသည္။
သူ႔ကၽြန္းႏွင့္ သူ႔သက္တမ္းကံအေလ်ာက္ အေရွ႔ကၽြန္း သက္တမ္း ၇၀၀၊
အေနာက္ကၽြန္း သက္တမ္း ၅၀၀၊
ေျမာက္ကၽြန္း သက္တမ္း ၁၀၀၀၊
ေတာင္ကၽြန္း သက္တမ္း အျမဲမရွိ-ဟု ဆို၏။
ေတာင္ကၽြန္းတခုသာ သက္တမ္းအတိုးအဆုတ္ရွိသည္။ က်န္ ၃-ကၽြန္းမွာ သူ႔သက္တမ္းႏွင့္ သူ႔ကံႏွင့္ သီးသန္႔ရွိျပီး နတ္သက္တမ္းမ်ားလို သတ္မွတ္ထားခ်က္ရွိသည္။ ကံႏွင့္ဘံုကို သာမန္လူတို႔ မျမင္ႏိုင္ျခင္းမွာ သဘာ၀က်သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္ လူမေရာက္ ျမင္းမိုရ္ေတာင္ဟု ဆိုစကားရွိခဲ့သည္။ ေလာက၌ မၾကံစည္အပ္ေသာ အရာေလးမ်ိဳးတို႔မွာ ဘုရားအရာ၊ စ်ာန္အရာ၊ ကံအရာ၊ ေလာကအရာတို႔ျဖစ္သည္။
********************************************************************************
(ေမး) (ဆြမ္းအက်ိဳး ႏွင္ ေရအက်ိဳး)
အရွင္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ ေရလွဴျခင္းအက်ိဳး ၁၀-ပါးရွိသည္ဟု ၾကားဖူးပါသည္။ အခ်ိဳရည္၊ အေအးမ်ိဳးစံု၊ ေကာ္ဖီ၊ လက္ဖက္ရည္တို႔သည္လည္း အရည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထိုအရည္မ်ားလွဴဒါန္းလွ်င္ ေရကဲ့သို႔ အက်ိဳး ၁၀-ပါး ရရွိႏိုင္ပါသလားဘုရား။ ေျဖၾကားေပးပါရန္ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္ဘုရား။
(မေအးသီရိေရႊ-ရန္ကုန္ျမိဳ႔)
(ေျဖ)
ေရွးက ဒါယိကာမႀကီးတေယာက္ ဘုန္းႀကီးတပါးကို ဆြမ္းကပ္သည့္အခါ မေက်နပ္သျဖင့္ ေမးသည့္ေမးခြန္းႏွင့္ပဲ ေျဖၾကားေပးပါမည္။
ေရွးက ဒါယိကာမႀကီးတေယာက္ ဆြမ္းကပ္သည့္အခါ ဘုန္းႀကီးက ဆြမ္းအက်ိဳး ၅-ပါးရေၾကာင္း ေဟာၾကားပါသည္။ ထိုဒါယိကာမႀကီး မျပန္ခင္ ေနာက္တဦးက ေရလာလွဴသည့္အခါ ေရအက်ိဳး ၁၀-ပါးရေၾကာင္း ေဟာပါသည္။ သည္တြင္ ဆြမ္းလွဴသည့္ ဒါယိကာမႀကီးက ပိုက္ဆံအမ်ားႀကီး ကုန္ရ၊ ခ်က္ရ၊ ျပဳတ္ရနဲ႔ အလုပ္မ်ားလွတဲ့ ဆြမ္းက်ေတာ့ အက်ိဳး ၅-ပါးသာရျပီး မခ်က္ရ၊ မျပဳတ္ရတဲ့ ေရက်ေတာ့ အက်ိဳး ၁၀-ပါးေတာင္ ရသလားဘုရား-ဟု ဘ၀င္မက်၍ ဘုန္းႀကီးကိုေလွ်ာက္ပါသည္။ ထိုအခါ ဘုန္းႀကီးက ဒါယိကာမႀကီး ဆြမ္း-ဆြမ္းဟင္းေတြခ်က္ေတာ့ ေရမထည့္ရဘူးလား။ ထည့္ရပါတယ္ဘုရား။ ေအး ဒါဆို ဆြမ္းအက်ိဳး ၅-ပါးေရာ၊ ေရအက်ိဳး ၁၀-ပါးေရာ ေပါင္းရင္ ဒါယိကာမႀကီးက ၁၅-ပါးေတာင္ ရတာေပါ့လို႔ ေဟာလိုက္မွ ေက်နပ္သြားေလသတဲ့။
ထိုနည္းအတူပင္ အခ်ိဳရည္၊ လက္ဖက္ရည္တို႔တြင္လည္း အာဟာရဓာတ္မ်ားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အာဟာရအလွဴအက်ိဳး ၅-ပါးႏွင့္ ေရႏွင့္ ေရာစပ္ထားသျဖင့္ ေရအက်ိဳး ၁၀-ပါးပါ ေပါင္းလွ်င္ ၁၅-ပါး ရရွိ္ႏိုင္ပါသည္။
( ျမတ္မဂၤလာ ၂၀၀၉-ခု မတ္လ)